Endometriozis (çikolata kisti) Nedir?

Rahim içinde oluşması gereken endometrium hücrelerinin rahim harici başka bir bölgede oluşması ile meydana gelen hastalığa endometriozis denir. Endometrium dokusunun normal şartlarda sadece rahim içinde büyümesi gerekir. Ancak bazı durumlarda rahim harici başka bir yerde de büyüyebilir. Örnek vermek gerekirse, yumurtalık kanallarında, idrar torbasında, rahmin dışında bir yerde ve hatta bağırsaklarda bile büyüyebilir. İşte bu rahim harici başka bir yerde büyüyen doku endometriozis olarak tanımlanır. Endometriozis rahim haricinde bir yerde büyürken büyüdüğü ve yakınındaki organlara temas edebilir ve tahriş olmalarına yol açabilir. Temas ve tahriş sonucu kişide ağrı ve yapışıklıklar oluşur.

Endometriozis belirtileri neler?

Endometriozis hastalığı bulunan kadınların çoğunluğunda kasık ağrısı, karın ağrısı ve sancılı adet şikâyetleri olur. Ancak bazı hastalarda hiçbir belirti vermeyebilir. Eğer endometriozis yapışıklıklara neden olmuş ise gebe kalmayı zorlaştırabilir. Bazı hastalarda gebe kalmak imkânsız bir hal alabilir. Kısırlık sorunu yaşayan kadınlarda endometriozis varlığı % 35 – 50 civarındadır.

Endometriozis nasıl tespit edilir?

Endometriozis hastalığında kesin tanı laparoskopi yöntemi ile konulur. Laparoskopi yöntemi ile endometriozis yapışıklığa yol açsın ya da açmasın incelenerek tespit edilebilir. Endometriozis eğer yumurtalıkların içinde konumlanmış ise çikolata kistlerinin oluşmasına neden olabilir. Endometriozis hastalarının çoğunluğunda çikolata kisti saptanmaktadır. Eğer kişide çikolata kisti oluşmuş ise ultrasonografi ile tespit edilebilir. Çikolata kistlerinin tedavi edilebilmesi için laporoskopik cerrahi yöntemi kullanılır. Ancak cerrahi işlemler ile çikolata kistleri tamamen ortadan kaldırılabilir.

Laparoskopi yöntemi

Laparoskopik cerrahi ile göbek çukuru ve çevresinden ufak kesiler açılır. Teleskop türünde bir alet ile açılan kesilerden içeri girilir ve kamera yardımı ile karın iç bölgesinde endometriozis var mı yok mu araştırılır. Şayet endometriozis saptanmış ve yapışıklıklara yol açmış ise bunlardan kurtulmak için kesi uygulanan yerlerden ufak aletler yerleştirilir. Kesiler çok ufak olduğundan dolayı görsel olarak bir sorun yaşanmaz ve kalan izler belli olmaz. Kişi eğer laparoskopi yöntemi endometriozis operasyonu geçirmiş ise genelde aynı gün evine dönebilir.

Diğer cerrahi uygulamalarda da olduğu gibi laparoskopi ile yapılan cerrahi operasyonlarında bazı risk ve komplikasyonları olabilir. Bu riskler şu şekilde sıralanabilir;

• Kanama,
  • İltihap,
  • Anesteziye duyarlılık sonucu bağırsak ya da başka organlarda hasarlar oluşabilir.

Ancak sayılan bu riskler çok nadir durumlarda görülmektedir.

ENDOMETRİOZİS NEDENİ İLE AMELİYAT OLUNDUKTAN SONRA GEBE KALMA ŞANSI VAR MIDIR?

Endometriozis hastası olan ve aynı zamanda çocuk sahibi olmak isteyenlerin endometriozis ameliyatından sonra gebe kalma olasılığı yüksektir. Ancak gebe kalma olasılığı hangi oranlarda tahmin edilemez. Ameliyattan sonra kişinin kendiliğinden gebe kalması için en az 6 ay beklenmelidir. Eğer gebelik oluşmamış ise kişi yardımcı üreme tedavileri ile tedavi edilmelidir. Tüp bebek tedavisi ve aşılama gibi. Eğer ameliyat olan kişi 35 yaşını geçmiş ise fazla bekleyerek zaman kaybetmemek gerekir. Bu tür hastaların gebe kalabilmesi için direkt tüp bebek tedavilerine alınması gerekir.

İçerik Güncelleme Tarihi: 07.05.2023